Kawalan
Kualiti Di Tapak Bina
Apabila bahan-bahan
dibeli, pengawal bahan-bahan akan mengawal kualitinya. Pengawal bahan-bahan
menyelia cara-cara pengangkutan dan penyimpanannya secara pemunggahan bagi
mengelak pembaziran dan kerosakan. Penggunaan loji dan peralatan yang sesuai
haruslah dimasukkan di dalam Penyata Kaedah Pembinaan bagi mendapat kerja-kerja
berkualiti. Semasa pembinaan, kualiti kerja-kerja haruslah dipantau bagi
menentukan bahawa hasil-hasilnya kerja adalah di dalam lingkungan penentuan
kontrak dan mana-mana kerja yang tidak mencapai hasil kerja yang dikehendaki
haruslah dikenalpasti dan diperbetulkan. Alat-alat pengukuran (mesin timbang,
theodolite, alat aras) dan alat-alat pengujian (penukul “rebound”, dll) perlulah
dijaga dan dijamin ketepatannya pada setiap waktu. Lain-lain tanggungjawab
Pengurusan Projek termasuklah melaksanakan pelan-pelan kualiti projek dengan
bantuan dari Koordinator Kualiti Tapak Bina.
Mesyuarat berjadual
juga perlu diadakan di tapak bagi membincang kaedah-kaedah pembinaan dan bagi
mengenalpasti cara-cara terbaik bagi menjalankan sesuatu tugasan.
Semua kakitangan di
tapak haruslah digalakkan bagi memikir dan mencari nilaian terbaik bagi wang
yang dikeluarkan. Setelah mendapat alternative yang lebih baik, mereka harus
digalakkan bagi melaksanakan alternative tersebut. Di dalam kerja-kerja
pembinaan khas seperti kimpalan dan pengujian tidak musnah, pengujian specimen
perlulah dijalankan. Lain pada itu perlulah diteruskan pemantauan pematuhan
prosidur-prosidur dan kecukupan kaedah-kaedah pembinaan bagi menjamin
perkhidmatan yang berkualiti. Sebarang perubahan di dalam kontrak disebabkan
Arahan Pinda Kerja seperti tambahan atau tolakan haruslah diambil berat oleh
pengurus projek. Sebelum penyerahan, pasukan projek di tapak bina haruslah
menentukan bahawa apa yang dibina adalah ditahap kualiti yang dikehendaki oleh
klien.
Pemantauan
Dan Kawalan Projek Menggunakan Kaedah CPM
Carta-carta
bar
Kaedah kebiasaan
serta tradisional bagi merancang serta menjadualkan projek-projek pembinaan
adalah secara carta bar, atau lebih dikenali sebagai carta Gantt yang dicipta
oleh Henry L Gantt sewaktu perang dunia pertama. Kaedah ini berbentuk gambaran
kerja mengikut masa. Ini adalah satu alat perancangan yang ringkas bagi
menggambarkan sesuatu jadual operasi pembinaan yang dibangunkan serta bagi
tujuan merekodkan kemajuan.
Seorang pengurus
boleh mendapatkan gambaran tentang kemajuan kerja, semakan penghantaran
bahan-bahan, jadual loji peralatan dan pekerja serta rekod kerja dijangka.
Ianya satu kaedah yang mudah dan oleh itu masih terus digunakan sebagai alat
pengurusan di dalam industri pembinaan.
Walaupun carta-carta
bar bukanlah satu alat yang efektif bagi perancangan kerja disebabkan ianya
lebih berasaskan kepada pengalaman berbanding dengan analisa rasional
kerja-kerja yang hendak dilaksanakan. salah satu keburukan dari carta bar ialah
ianya tidak menunjukkan hubungkait serta hubung rapat di antara fasa-fasa kerja
dan tidak ada cara bagi menentukan operasi-operasi pembinaan sebenarnya
mengawal keperluan penyiapan keseluruhan kerja.
Industri pembinaan
pada tradisinya adalah berdaya saing dengan peningkatan dari segi kecanggihan
projek-projek. Dengan peningkatan kadar inflasi yang meningkat, maka perlulah
dibangunkan satu kaedah penjadualan projek yang lebih efisyen bagi menyiapkan
projek-projek dalam tempoh masa yang cepat. Oleh itu Kaedah Jalan Genting atau
‘Critical Path Method’ (CPM) boleh memenuhi kehendak-kehendak ini.
Selain dari itu kita
juga boleh menggabungkan perihal-perihal terbaik dari carta bar dan CPM di
dalam satu alat pengurusan. Carta-carta bar yang dihasilkan dari jadual rajah
anak panah CPM menggembelingkan grafik carta-carta bar dengan hubungkait
aktiviti rangkaian CPM. Rajah-rajah Grid-masa adalah gambaran masa berskala
bagi rangkaian anak panah CPM.
Andaikan bagi projek
pembinaan sebuah bangunan kecil yang mempunyai maksima 24 minggu untuk
penyiapan dan mempunyai aktiviti-aktiviti berikut :
Aktiviti Tempoh (minggu)
Kerja
tapak 1
Asas 1
konkrit 2
Kerja paip 2
Elektrik 2
Hawa
dingin 1
Bumbung 3
Kerja batu 3
Lanskap 1
JUMLAH
MASA 16
Setiap aktiviti
mempunyai satu bar yang menggambarkan tempoh aktiviti yang memberitahu tarikh
mula, tempoh dan tarikh siap. Walaubagaimana pun, banyak lagi yang perlu
ditambah bagi menjadikannya sebagai satu alat pengurusan yang lebih berguna.
Aktiviti-aktiviti
boleh dipecahkan lagi ke tahap keperincian yang dalam bagi memberi penjelasan
yang lebih. Sebagai contoh, kerja-kerja konkrit boleh dipecahkan ke dalam
lantai dan dinding. Kerja-kerja elektrikal boleh dipecahkan kepada pemasangan
wayar dan peralatan. Kerja-kerja paip boleh dipecahkan ke dalam kerja pasang
paip dan peralatan. Tahap keperincian bagi carta bar bergantung kepada
keperluan-keperluan polisi-polisi pengurusan kontraktor. Carta bar juga boleh
membantu kontraktor bagi merancang pembiayaan projek beliau.
Kadang kala bagi
projek-projek yang besar, adalah amat berguna disediakan satu jadual pembinaan
utama yang menyenaraikan item-item kerja bersama dengan tempoh masanya. Selepas
itu satu carta bar terperinci akan disediakan.
Jenis penjadualan
carta bar terperinci memerlukan masa dan usaha yang lebih, tetapi ianya akan
lebih efektif di dalam memberitahu akan keperluan-keperluan terperinci bagi
setiap item kerja utama. Tambahan pula ianya mempunyai kelebihan dari aspek
memecahkan suatu jadual perincian bagi setiap ketukangan.
Jaminan
Kualiti Dan Kawalan Operasi-operasi Pembinaan
Jaminan kualiti bagi
pembinaan
- Kejayaan sesuatu projek boehlah dinilaikan dari tahap pencapaian memenuhi kehendak-kehendak klien.
- Ini dicapai dengan menggunakan sumber-sumber beberapa organisasi dan individu dan juga dengan pihak-pihak yang terlibat berinteraksi dengan jayanya.
- Jaminan kualiti ini timbul apabila kehendak-kehendak pelanggan semakin meningkat dan tahap kualiti bagi memenuhi sesuatu kehendak itu tercapai.
- Jaminan kualiti diadakan melalui perlaksanaan beberapa teknik pengurusan yang bersistematik dengan menentukan bahawa kawalan-kawalan aktiviti-aktiviti dijalankan oleh setiap pihak.
- Jaminan kualiti adalah satu kunci proses pengurusan bagi membina ketrampilan terbaik.
Aktiviti
Di Tapak Bina
Aktiviti di tapak
bina merupakan fasa pembuatan projek-projek pembinaan yang mana kontraktor
memiliki tapak bagi menjalankan kerja-kerja yang telah dirancang.
Kawasan kerja
mengandungi tiga (3) elemen utama:
- Pengeluaran maklumat dan kawalan dokumen
- Bahan-bahan binaan
- Memenuhi keperluan khusus yang terdiri dari:
-
Hasil kerja
-
Program
-
Kos
Pengeluaran maklumat/
kawalan dokumen
Lukisan-lukisan,
arahan-arahan, memo-memo pertanyaan di tapak dan perubahan-perubahan adalah
elemen-elemen utama yang terlibat dalam pengeluaran maklumat. Besar kemungkinan
arahan-arahan disalah tafsirkan ataupun kerja diulangi disebabkan menggunakan
lukisan-lukisan yang tidak lagi digunakan. Buat masa kini, cara pengurusan
tapak kian berubah dan dengan itu aliran-aliran perjalanan dokumen haruslah
dijelaskan di peringkat terawal mendirikan tapak. Semua tapak-tapak pembinaan
memerlukan system dokumentasi secara formal bagi mempertingkatkan kecekapan.
Aspek mempermudahkan sesuatu perkara memainkan peranan di dalam membentuk
prosidur-prosidur yang efesen.
Bahan-bahan Binaan
Penghantaran –
Tapak-tapak bina haruslah dipantau bagi menentukan bahan-bahan memenuhi spesifikasi, masa dan
kuantiti.
Penyimpanan,
penjagaan dan penghantaran – Semua bahan-bahan dan
komponen-komponen mestilah disimpan mengikut lokasi-lokasi dan keadaan-keadaan
yang diipersetujui dengan pengurus tapak. Kaedah penyimpanan bagi apa-apa
bahan-bahan binaan yang dibekalkan oleh sub-kontraktor pakar dipersetujui
secara terperinci sebelum beliau memulakan kerja di tapak dan apa-apa prosidur
yang dipersetujui direkodkan.
Penolakan
atau menunggu penerimaan bagi pemasangan – Bahan-bahan yang
gagal di dalam kategori ini mestilah disimpan di suatu lokasi atau cara yang
dikenalpasti dengan jelas dan melarang bahan-bahan ini dipergunakan sehingga
pihak berkuasa membenarkannya.
Memenuhi
keperluan-keperluan tertentu
Hasil
kerja
Filosopi utama bagi
pengurusan kualiti adalah dengan menyediakan bukti-bukti yang dibukukan yang
mana satu tahap kualiti khusus telah tercapai di percubaan pertama. Teminologi
BS5750 bagi aktiviti-aktiviti ini adalah proses pemeriksaan dalaman atau
pengesahan produk yang siap. Pada tradisinya, industri pembinaan memanggil ini
sebagai proses gangguan dan kebiasaannya berlaku semasa penyiapan kerja. Amalan
kawalan kualiti berkisar pada penyelesaian secara reaktif dan bukannya
menggalakkan secara proaktif. Sistem Jaminan Kualiti mengenalkan siri-siri
pemeriksaan di peringkat-peringkat tertentu yang mana boleh disahkan bahawa
kerja-kerja memenuhi keperluan-keperluan tertentu.
Masalah yang mungkin
timbul dikenalpasti di peringkat terawal dan diselesaikan sebelum ianya menjadi
suatu kecacatan yang besar. Sistem ini boleh didokumenkan dengan penggunaan
senarai criteria-kriteria yang dipersetujui yang tertulis di dalam senarai
semakan. Senarai semakan ini menyediakan rekod kerosakan dan kecacatan yang
telah terjadi pada keseluruhannya dan di penghujung projek termasuk cara-cara
menyelesaikan setiap masalah yang timbul.
Data-data dikumpulkan
bagi mengenalpasti kekerapan kecacatan, dan penyelesaian-penyelesaian yang
biasa diambil supaya-supaya penyiasatan-penyiasatan boleh ditumpukan kepada
maslah-masalah ini yang memerlukan perhatian segera. Tanggungjawab, tugas-tugas
dan kaedah-kaedah kerja yang dirangkumi di dalam prosidur-prosidur jaminan
kualiti adalah apa yang terkandung dalam pelan kualiti. Pelan kualiti
menggariskan aktiviti-aktiviti serta peristiwa-peristiwa yang diperlukan bagi
mencapai matlamat-matlamat proses pembinaan bagi sesuatu projek khusus.
Program
Pada kebiasaannya,
tanggungjawab nagi menyediakan atau memantau setiap peringkat di dalam program
terletak kepada pihak kontraktor yang pada secara khususnya memenuhi
keperluan-keperluannya dan kehendak-kehendak dokumen kontrak. Prosidur-prosidur
jaminan kualiti memerlukan satu program utama yang mana setiap aktiviti pihak
klien, konsultan, kontraktor dan sub-kontraktor dikoordinasikan.
Keperluan-keperluan bagi memprogramkan projek adalah jelas diperkatakan dalam
kaedah-kaedah yang digunapakai, kaedah pemantauan dan prosidur-prosidur yang
perlu diikuti bersabit dengan “updating”. Prosidur-prosidur jaminan kualiti
haruslah menentukan bahawa apa-apa program yang disediakan pada masa-masa
tertentu semasa pembinaan adalah sentiasa memenuhi keperluan-keperluan kontrak.
Program mestilah dipantau secara efektif bersama tarikh penyiapan yang
dijangka.
Sekiranya terdapat
beberapa aktiviti yang terkebelakang dari jadual, perlulah dipersetujui akan
tindakan yang perlu diambil termasuk membuat semula urutan-urutan pembinaan
bagi mengelakkan kelambatan dan siapakah yang perlu mengambil tindakan
seterusnya. Agnda utama bagi menentukan keutamaan diberikan kepada pemantauan
program bagi mesyuarat-mesyuarat tapak khusus bagi mengenalpati
maklumat-maklumat yang masih diperlukan.
Kos
Adalah mustahil bagi
menjangka bahawa sesuatu projek itu akan direkabentuk selengkapnya tanpa
apa-apa perubahan. Prosidur-prosidur jaminan kualiti bagi kawalan kos
keseluruhan haruslah bermula di peringkat rekabentuk lagi menentukan apa-apa
kehendak klien dipenuhi dan dibandingkan dengan pelan kos semasa perlaksanaan
projek. Persetujuan di antara klien dan pihak-pihak yang terlibat dicapai
diperingkat rekabentuk dan pembinaan projek.
Pemantauan
kualiti di dalam perolehan sumber-sumber
Perkara utama di
dalam sesuatu projek atau kontrak adalah hal-hal perolehan bahan-bahan,
peralatan dan kemudahan-kemudahan. Sumber-sumber yang memuarkan sahaja dipilih
dan bukan sahaja dari segi kos efektifnya, penghantaran yang mengikut jadual
beserta kuantiti yang mencukupi tetapi memenuhi keperluan-keperluan tertentu.
Bahan-bahan dan
perkhidmatan haruslah diperolehi dari sumber-sumber dengan keadaan-keadaan
berikut:
- Memberikan keyakinan bahawa pembekal-pembekal dan sub-kontraktor mempunyai system-sostem kualiti.
- Menentukan bahawa setiap pembekal dan sub-kontraktor memahami bahawa pembekalan atau perkhidmatan mestilah memenuhi keperluan-keperluan tertentu.
- Menentukan bahawa semua maklumat yang diberikan teratur bagi tujuan “up-date” dan tepat.
Prosidur-prosidur
kualiti yang harus dihadapi.
- Pemilihan pembekal-pembekal dan sub-kontraktor
- Penyediaan dan pengeluaran nota-nota pertanyaan/ arahan-arahan.
- Memantau perlaksanaan kualiti pembekal-pembekal/ sub-kontraktor.
- Menyimpan rekod-rekod yang mencukupi mengenai tarikh-tarikh penting terhadap kemampuan kualiti pembekal-pembekal/ sub-kontraktor.
Masalah
dan penyelesaian
Di dalam kerja
pembinaan, berhadapan dengan masalah adalah perkara biasa. Masalah-masalah
tersebut jika tidak diambil tindakan penyelesaian akan menimbulkan
masalah-masalah lain yang lebih besar. Sebagai contoh: masalah kelewatan
menerima bahan daripada pembekal akan mengakibatkan kerja-kerja tertangguh dan
ini menimbulkan masalah yang lebih besar
lagi di mana projek mungkin tidak dapat disiapkan dalam masa yang
ditetapkan disebabkan masalah pembelian bahan tersebut. Selain itu, masalah
dari segi kaedah kerja yang tidak betul boleh mengakibatkan kemalangan dan
kerugian.Ini menunjukkan bahawa setiap masalah yang timbul sekiranya tidak
diatasi segera boleh mempengaruhi kualiti dan prestasi.
Oleh itu,
penyelesaian segera adalah penting apabila berhadapan dengan sesuatu masalah.
Perancangan yang rapi dan teliti dapat mengurangkan berlakunya masalah.
Masalah-masalah pembinaan biasanya timbul dari penilaian kerja yang dilakukan
dan ianya hendaklah diatasi segera supaya perlaksanaan kerja tidak terjejas
serta tidak menimbulkan masalah yang lebih besar.
Masalah-masalah yang
boleh mendatangkan bahaya mungkin berlaku disebabkan oleh
- Tidak membuat pemantauan terhadap kawalan kualiti
- Tdak mematuhi prosedur keselamatan
- Pekerja yang tidak mahir
- Penggunaan mesin dan peralatan (kurang mahir dan tiada penyenggaraan)
- Penggunaan bahan-bahan yang murah dan tidak berkualiti
Tindakan-tindakan di
dalam menyelesaikan masalah adalah
- Mengenalpasti masalah yang dihadapi
- Mengesan punca-punca berlaku
- Menilai masalah
- Cari kaedah dan jalan penyelesaian
- Mengawasi masalah yang mungkin boleh mendatangkan bahaya
No comments:
Post a Comment