Sunday, January 12, 2020

Lapping of Bars

1.) Rebar yang terdapat di dalam pasaran memiliki panjang maksimum 12 m. Biasanya 10 m daripada panjang ini dikhususkan untuk penempatan secara langsung dalam struktur manakala baki 2 m lagi dikhususkan untuk pembengkokan untuk tujuan cengkaman.
2.) Sekiranya panjang sesuatu rebar dalam struktur tidak mampu untuk mencapai panjang melebihi 12 m, disinilah keperluan untuk rebar disambungkan dengan rebar yang lain melalui pertembungan antara pengakhiran 'actual rebar' dan permulaan 'new rebar' secara tindihan. Penyambungan tindihan ini dikenali sebagai 'lapping'.
3.) Bagaimana pula dengan panjang 'lapping'?
4.) Anggaran panjang 'lapping' yang ditentukan biasanya antara 30D - 50D dimana simbol 'D' merujuk kepada saiz diameter bar yang digunakan ketika penyambungan. Penentuan ini bergantung kepada gred konkrit yang digunakan (sama ada nominal mix & design mix) dan fungsi pembinaan sesuatu struktur (compression & tension).
5.) Dalam konteks gred konkrit, lagi tinggi gred konkrit yang digunakan, lagi panjang 'lap length' ketika penyambungan antara rebar. Justeru, 'lap length' lebih panjang akan dikenakan terhadap penyambungan rebar di dalam gred konkrit yang tinggi (G20, G25 ke atas atau lebih dikenali sebagai konkrit 'design mix'). Ini bermaksud, 'lap length' dalam 'design mix' lebih panjang daripada 'nominal mix'.
6.) Adapun dalam konteks fungsi penyambungan rebar, lazimnya rebar yang melibatkan tegasan tegangan (tension : beam) memiliki 'lap length' yang lebih panjang daripada sambungan rebar yang melibatkan tegasan mampatan (compression : column).
7.) ‘lap length’ untuk projek JKR pula kesemuaannya menggunakan panjang 45D.
Nota tambahan :
Terdapat beberapa kaedah penyambungan besi tetulang yang sering digunapakai di tapak pembinaan seperti 'welding', 'mechanical joint' dan 'rebar tie'. Penyambungan besi tidak sesuai dijalankan terhadap besi tetulang dengan saiz 36 mm ke atas kerana saiznya dianggap terlalu besar untuk penyambungan melainkan atas keperluan iaitu dengan cara sambungan 'welding' atau ikatan 'spiral' di sekeliling 'lap'.
Source :
1.) BCT202 Construction Material, Kolej Komuniti Kuala Terengganu 



sumber fb kontraktor malaysia

No comments:

Post a Comment