Thursday, August 21, 2014

Kerja perobohan


Pemilihan kaedah perobohan haruslah mengambil kira saiz, kekuatan dan kedudukan struktur untuk menjaga keselamatan dan kesihatan pekerja darn orang awam.

Perobohan haruslah dilaksanakan dengan cara tidak menjejaskan kestabilan struktur dan dan struktur bersebelahan, yang mungkin menyebabkan roboh tanpa di rancang.
Kerja perobohan dikawasan awam hendaklah dilakukan di luar waktu puncak.

Kerja perobohan juga tidak boleh dilakukan di waktu cuaca buruk, angin kencang atau ribut yang boleh menyebabkan struktrur roboh.

Kerja persediaan.

Kerja perobohan bermula
1  Semua utiliti haruslah dinyahsambung dengan betul atau dimatikan pada atau di luar sempadan kawasan tapak.
2    
      Zon bahaya di sekitar struktur harusah dipagar secukupnya atau diletakkan tanda amaran.
3  Sebelum kerja perobohan bermula, struktur haruslah bebas daripada apa-apa bahan toksik atau berbahaya ( misalnya asbestos).
4  
    Sekiranya sesuai perancah logam yang dilitupi jarring sisi haruslah dibina sekeliling bangunan atau struktur yang akan dirobohkan.
5    Sebelum kerja perobohan dilaksanakan pastikan bahan-bahan ini ditanggalkan:
i.              kaca pada pintu, tingkap dan sebagainya
ii.             objek cerai
iii.            bahagian terjulur
iv.           bahan boleh meletup, mudah terbakar, toksik dan memudaratkan.

Pelantar tadah untuk operasi perobohan

1  Semasa kerja meroboh bahagian luar dinding yang struktur asalnya melebihi 12.2 meter tinggi, pelantar tadah hendaklah dibina sepanjang permukaan luar dinding tersebut, yang mana perlu menggelakkan kecederaan kepada orang ramai.
2    Pelantar itu hendaklah direka bentuk oleh jurutera professional dan diperakui selamat sebelum dibina dan digunakan peraturan 43(2).  Peraturan-peraturan kilang dan jentera ( kendalian Bangunan dan Kerja-kerja Binaan Kejuruteraan1986 ).
3   Pelantar hendaklah dibina dan dipastikan pada jarak tidak melebihi dari 6 meter di bawah tingkat di mana kerja-kerja membuang dinding luar sedang dijalankan.
4    Pelantar tadah tidak boleh digunakan sebagai tempat menyimpan bahan atau sebagai pelantar kerja atau tempat laluan.

Semasa kerja perobohan – peranan pihak kontraktor
11. Menyediakan untuk pekerja dan orang awam, maklumat yang sewajarnya berhubung bahaya keselamatan dan kesihatan semasa kerja perobohan.
22. Mengikut kaedah perobohan yanag disediakan oleh jurutera kerja perobohan / struktrur.
33. Memastikan tapak dalam keadaan selamat dan mematuhi kehendak pelan keselamatan dan kesihatan.
44. Menyediakan pekerja dengan semua kelengkapan pelindung diri ( PPE ) yang sesuai berkaitan risiko keselamatan dan kesihatan yang mereka terdedah.
55. Mengambil langkah yang secukupnya untuk memastikan puing atau kawasan kerja dilembapkan secukupnya untuk memerap debu.


PELETUPAN DAN PENGGUNAAN BAHAN LETUPAN

1.    Kelulusan daripada pihak berkuasa yang berkenaan hendaklah diperolehi sebelum aktiviti peletupan dilaksanakan.
2.    Bahan letupan tidak boleh dikendalikan atau digunakan kecuali mengikut arahan pembuat.
3.    Semua kerja peletupan dilakukan oleh orang terlatih di bawah kawalan terus orang yang ditetapkan yang mempunyai latihan, pengetahuan atau pengalaman dalam bidang pengangkutan, penyimpanan, pengendalian dan penggunaan bahan letupan.

4.    Sebelum diletupkan pemuanya hendaklah mengambil semua langkah berjaga-jaga
melindungi nyawa dan harta benda seperti batu yang beterbangan, habuk dan gegaran. Notis amaran hendaklah diberi kepada semua penduduk dan mereka dalam kawasan yang berhampiran dengan kendalian letupan itu.

5  Struktur yang ditandakan untuk dirobohkan menggunakan bahan letupan harus dikepung dengan pagar adang dan tanda bahaya yang secukupnya dipamerkan.

6   Sebelum meledak, peletup hendaklah membunyikan amaran yang kuat yang boleh didengar oleh semua orang yang berada di dalam zon bahaya dan mereka itu hendaklah berundur ke jarak yang selamat atau ke tempat perlindungan yang selamat.  Tiada letupan boleh diledak semasa mana-mana orang berada di dalam zon bahaya sebagaimana yang ditentukan oleh peletup.

7.    Kawalan keselamatan, papan tanda dan bendera merah haruslah digunakan sepanjang masa untuk mengelakkan orang yang tidak berkenaan masuk ke kawasan tersebut.
8.  Penghuni bangunan bersebelahan haruslah diberikan surat pekekliling untuk memaklumi mereka tentang kerja-kerja peletupan tersebut dan untuk menjejaskan langkah keselamatan yang diambil.  Orang awam juga haruslah dimaklumkan oleh media tentang penutupan jalan yang berdekatan.
Selepas kerja perobohan dengan kaedah letupan, kawasan dan bangunan di kawasan berdekatan haruslah disahkan selamat oleh orang yang berkelayakan

No comments:

Post a Comment