Thursday, April 23, 2015

Kerosakan jalanraya dan kaedah penyelenggaraan



Jenis turapan
Jenis turapan di Malaysia terbahagi kepada 2:
1.  Turapan lentur
2.  Turapan tegar

1.    Turapan lentur

Turapan lentur mempunyai  lapisan turapan yang bersifat elastic, iaitu boleh melentur apabila menerima beban dan kembali semula kepada profil asal apabila beban tidak dikenakan.



Antara sifat lentur adalah seperti:
a.    Bersifat elastic
b.    Menggunakan bahan berbitumen
c.    Kerja penyelenggaraan mudah
d.    Tidak memerlukan sambungan
e.    Kedap air

Bahan yang digunakan untuk lapisan ini ialah bitumen, batu baur dan bahan pengisi.  Bitumen berfungsi sebagai perekat batu baur. Manakala batu baur sebagai penanggung beban lalu lintas dan mengagihkan beban terus ke lapisan tanah.

Bitumen yang digunakan ialah asphalt atau tar.  Bahan pengisi bertujuan mengisi ronga-ronga antara batu baur dan biasa terdiri serbuk batu kapur dan simen Portland.

Faktor penyebab keroskan turapan lentur
1.    Faktor cuaca – panas dan hujan yang berpanjangan.
2.    Kualiti pembinaan – tidak mengikut piawaian yand dikehendaki
3.    Beban kenderaan – kenderaan yang melebihi muatan

Jenis kerosakan:
1.    Lopak
2.    Retakan
3.    Perubahan bentuk permukaan
4.    Kecacatan permukaan
5.    Kecacatan bahu dan bucu
  
Kerosakan

Kaedah penyelenggaraan
Kerja yang terlibat
Lopak
Retakan
Kecacatan permukaan
Kecacatan bahu dan bucu jalan

Penstoran semula
Penampalan
Kedap keretakan
Pembinaan lapisan haus
Pembinaan lapisan haus
Penampalan
Kerosakan lapisan turapan yang melibatkan kawasan yang luas

Pembinaan semula permukaan
Pembinaan lapisan turapan
-          lapisan pengikat
-          lapisan haus

Kerosakan struktur jalan

Pembinaan semula


Pembinaan struktur dan turapan jalan


a. Penampalan:



b. Kedap keretakan - kaedah ini dilakukan dengan mencurah cairan bitumen di atas retakan tersebut.


c. Pembinaan lapisan haus – dilakukan dengan cara menurap nipis lapisan haus di atas permukaan jalan raya sedia ada.

 2. Turapan tegar

Turapan tegar merupakan papak konkrit yang tidak akan melentur walaupun dikenakan baben trafik.

Antara ciri turapan tegar ialah:
i.              Papak konkrit bersifat tegar
ii.             Papak konkrit dibina berpetak dan bersambung
iii.            Mempunyai kebolehkhidmatan yang panjang
iv.           Kerja penyenggaraan sukar dilakukan dan melibatkan kos yang tinggi

Bahan yang digunakan untuk membina turapan tegar ialah konkrit, tetulang dan bahan kedap sambungan.

Faktor yang menyebabkan kerosakan turapan tegar ialah cuaca, kualiti pembinaan dan beban trafik.

Antara keroskan yang berlaku
11. Kerosakan sambungan
22. Serpihan
33. Retakan
44. Mendapan
55. Kecacatan permukaan

1.    Kerosakan sambungan
Ia berpunca dari terikan yang berlebihan atau faktor cuaca yang menyebabkan bahan kedap sambungan hilang sifat elastic. Kerosakan ini boleh menyebabkan kemasukan air yang menyebabkan bar penerap dan bar pengikat berkarat.

Kerja penyelenggaran yang dilakukan ialah dengan mengantikan bahan kedap sambungan tersebut.



2.    Serpihan
Serpihan biasa berlaku di bucu dan di tepi papak konkrit.  Kerosakan ini mungkin disebabkan oelh beban trafik atau kualiti konkrit dan mutu kerja rendah. Ini menyebabkan kemasukan air dan menyebabkan bar pengikat berkarat.

Kerja penyelenggaraan dilakukan dengan cara memotong bahagian papak yang rosak dan menampal dengan konkrit yang baru.



3.    Retakan
Retakan mungkin berlaku akibat trafik yang berlebihan atau kualiti kerja yang rendah.
Kaedah penyelenggaraan yang dilakukan dengan cara memotong kawasan yang retak dan menggantikan dengan papak konkrit yang baru atau dengan pracampuran bitumen.

4.    Mendapan kebezaan
Baban trafik yang berlebihan akan menyebabkan berlaku mendapan pada papak.

Kerja penyelenggaraan dilakukan dengan cara membuat tindihan bahagian atas permukaan dengan bitumen atau konkrit.

5.    Kecacatan permukaan
Kecacatan permukaan sering berlaku adalah seperti permukaan jalan yang licin dan tidak sekata. Ini mengurangkan daya geseran dan boleh mendatangkan bahaya kepada pengguna.

Penyelenggaraan dilakukan dengan mencanai permukaan konkrit untuk mendapatkan tekstur permukaan yang kasar dan berkualiti


Wednesday, April 15, 2015

Nota semester 7 teknologi pembinaan

NotaWTP  701
1. Nota turapan tegar - download
2. Perancangan dan pra pembinaan jalan - download
3. Nota kejuruteraan jalanraya - download
4. Sistem retikulasi air - download
5. Sistem pengenalan air dan sistem saliran kumbahan - download
6. Jalanraya kaedah penyelenggaraan - download
7. Jentera yang terlibat dalam pembinaan jalan raya - download




Nota WTP 702
1. Jenis asas - download
2. Konkrit tegas dahulu -download
3. Cerucuk - download | Pengenalan cerucuk JKR download  |
4. Konkrit siap tuang - download
5. Prosedur pembinaan dan penyeliaan di tapak bina - download

6. Amalan pengurusan pembinaan - download
    Pengenalan pengurusan - download
    Pra Pembinaan - download
    Perancangan dan penjadualan projek - download 
    Pemantauan dan penjadualan projek - download

7.  Penerimaan bangunan - download
8. Nota load bearing wall - download
9. Pembinaan asas bangunan 1  download
    Pembinaan asas bangunan 2  download
   
Pembinaan asas bangunan 3  download
    Pembinaan asas bangunan 4  download
   
Pembinaan asas bangunan 5  download





 JKR 20800 ( 2005 ) STANDARD SPECIFICATION FOR BUILDING WORK -   zip file download
                                                                                                                                     pdf file download
WATER RETICULATION AND PLUMBING RULES 2014 -  download

Tuesday, April 7, 2015

Sistem retikulasi air

Peranan Sistem Agihan Air

Matlamat system agihan air adalah untuk membekalkan air yang boleh diminum pada tekanan dan kuantiti yang yang mencukupi.
Kuantiti dan tekanan dianggap mencukupi apabila ianya menepati keperluan semua kegunaan air termasuk untuk tujuan pemadaman kebakaran.
Sekiranya berlaku kekurangan air, ia nya perlu melebihi kadar minima 15% keseluruhan system mestilah ekonomik, tahan lama dan senang untuk selenggara.
Sesuatu system agihan yang sempurna hendaklah mematuhi keperluan berikut:
  1. Air mestilah bersih.
  2. Tekanan air sentiasa memuaskan.
  3. Bekalan air yang mencukupi kepada pengguna-pengguna.
  4. Peneyelenggaran system agihan mudah dan ekonomik.
  5. Bekalan sentiasa mencukupi dan tekanan memuaskan semasa berlaku kecemasan.
  6. Bekalan hendaklah sentiasa ada walaupun berlaku kerosakan pada sesuatu talian paip.
  7. Rangkaian paip tidak ditanam di bawah jalan melainkan tidak dielakkan.
Komponen system agihan terdiri dari:
  1. Paip
a.    Paip hantaran ( delivery main)
b.    Paip agihan ( distribution pipe)
c.    Paip retikulasi ( reticulation pipe)

  1. Pili air (hydrant)
  2. Meter air
  3. Tangki simpanan
  4. Pelbagai injap
Jenis-jenis injap

Jenis
fungsi
1
Injap berhenti /pintu
Digunakan untuk mengawal kadar aliran serta tekanan dan menghentikan aliran air. Injap yang bersaiz kecil ( <100mm) adalah jenis stop cock dan yang > 100 mm adalah dari jenis injap sluis.

2
Injap kupu-kupu
Digunakan untuk mengawal kadar aliran air sahaja pada paip-paip bersaiz  melebihi 450 mm.
3.
Injap sluis
Adalah injap sluis yang digunakan untuk kerja mengeruk. Saiz paip mengeruk adalah 1/3 paip utama.
4
Injap udara
Terdiri dari dua jenis injap iaitu injap udara orifis tunggal dan injap udara berorifis kembar .

Kaedah pengagihan air:
  1. Sistem graviti
Hanya digunakan jika air disalurkan dari tinggi ke rendah ( guna daya gravity).
Aras tapak loji olahan perlu lebih tinggi dari pengguna.
Kawalan tekanan adalah perlu kerana:
a.    Tekanan terlalu tinggi merosakan system agihan.
b.    Tekanan terlalu rendah – menyusahkan pengguna.


2. Sistem gabungan pam dan takungan
Air yang dirawat, dipamkan pada kadar yang ditetapkan untuk disimpan di storan air di paras 
yang tinggi.
Seterusnya pengagihan air ke pengguna dari kolam simpanan tadi dibuat melalui daya gravity.
Paling kerap digunakan kerana:
1.    Faktor keberkesanan
2.    Kos yang rendah

 

3.Sistem berpam
-          Digunakan jika turus tekanan pengguna rendah atau pengguna berada di tempat yang lebih tinggi dari sumbr air yang telah diolah.
-          Air yang telah diolah, dipam terus ke dalam paip utama tanpa storan. Kurang digunakan untuk mengagihkan air kepada ke pengguna.
 

Susun atur paip agihan
1.    Sistem hujung mati
 
2.  Sistem jejari
 
3. Sistem grid
 

4. Sistem gelang
Fungsi utama tangki simpanan ialah :-
  1. Untuk mengadakan simpanan air terawat bagi meminimakan gangguan bekalan sewaktu paip pecah.
  2. Untuk mengadakan simpanan air terawat bagi menghadapi keperluan yang turun naik
  3. Sebagai tangki pemecah tekanan di mana julat perbezaan aras di kawasan bekalan yang dibahagikan kepada zon-zon.
  4. Untuk mengadakan simpanan air bagi tujuan pemadaman kebakaran. Jumlah simpanan kecemasan yang diperlukan menentukan saiz tangki.

Tangki Pengimbang dan tangka perkhidmatan
-          Dalam system pengagihan air, tangk penyimpanan dikategorikan mengikut:
a.    Tangki pengimbang
b.    Tangki perkhidmatan

  1. Tangki pengimbang
-          Fungsi utama tangka pengimbang ialah untuk menerima dan mengumpulkan air yang telah di rawat dari loji rawatan dan kemudiannya mengagihkannya ke sebuah atau beberapa tangka perkhidmatan.
-          Tangki pengimbang bergantung kepada kapasiti air yang dirawat di loji rawatan dan juga storan yang diperlukan untuk mengimbang pengliran masuk dan keluar dari tangki tersebut.
-          Umumnya muatan tangka adalah bersamaan 2 jam aliran masuk dari muatan minima 450 m3 dan muatan maksima 9000 m3.
-          Ianya biasa dibina berdekatan dengan loji rawatan. Sekiranya berlaku penyusutan isipadu dari mana-mana tangka perkhidmatan, air akan mengalir dari tangka pengimbang ke tangka perkhidmatan.
-          Dengan adanya tangka pengimbang dalam system agihan, kadar aliran ke tangka perkhidmatan dapat ditetapkan turus antara dua tangki.

  1. Tangki perkhidmatan
-          Takungan perkhidmatan berfungsi untuk membekalkan air ke sistem retikulasi. Muatan minima tangki perkhidmatan dan juga kolam simpanan dalam sistem agihan sepatutnya bersamaan dengan simpanan untuk satu hari.
-          Stor satu hari selalunya mencukupi untuk keperluan pencegahan kebakaran.